Lite info om flytten

Jag har skrivit några gånger i bloggen om att vi har vart och kollat på olika hus/gårdar som vart till salu. Varken jag eller Johan vill ju bo mitt i stan hela livet, lägenhet har vi ju bott i nu dels för att ja pluggat och för att vi inte haft möjlighet att köpa hus tidigare. Nu har vi ju haft en del problem med denna lägenheten, som jag också skrivit om här på bloggen. Så vi har ju velat komma härifrån länge nu, därför har vi kollat på hus & mindre gårdar som vart till salu. Det här är våran fjärde lägenhet som vi bor i tillsammans på 5 år så vi känner att vi tröttnat på att flytta runt från lägenhet till lägenhet. Nu vill vi ha något som vi känner att vi kan bo längre i än ca 1 år!

Våran dröm är ju att flytta till en mindre gård med ett lagom stort hus, ett litet stall, garage, mysig tomt & lite mark. Efter att ha vart runt och tittat på en del små gårdar som tyvärr inte känts rätt så hittade vi en mysig liten gård som vi tyckte om båda två. Vi kollade med banken och la ett bud, det hade kommit in ett lägre bud innan. Han som sålde gården var tyvärr inte intresserad av vårat bud trots att vi kunde tänka oss att gå upp ca 200 000 mer än vad vi redan lagt. Han tog istället det lägre budet, det var antagligen något dom bestämt tidigare. Synd bara att man inte visste de innan man började tycka om gården.. 

Efter det hittade vi istället ett hus till salu på samma gata som våra kompisar Melissa & Marcus och deras barn precis flyttat till. Det är alltså ingen gård, utan ett litet hus med tomt på en gata med hus. Det ligger inte i Uddevalla utan i Högsäter, det blir mitt i mellan mina föräldrar som bor i Uddevalla och Johans föräldrar som bor i Ed. Det blir då, istället för 1 timmes resväg till Johans föräldrar och 5 minuter till mina föräldrar, en halvtimmes resväg till både mina och Johans föräldrar. 

Vi kollade på huset i mitten av april, i slutet av april skrev vi på papper och 1 maj fick vi nyckeln till huset. Vi valde att bo kvar i lägenheten under maj för att slippa stressa med packning och flytt och för att kunna börja renovera i huset. Den nya hyresgästen till lägenheten får nycken 1 juni och vi flyttar i slutet av maj. Allt har gått väldigt fort, men det känns bra! Känns mycket bättre att bo i ett hus med egen tomt och 3 sovrum istället för en lägenhet mitt i stan med bilväg precis utanför dörren med bara 1 stort sovrum. 

Lucas kommer ha massa kompisar på gatan, dels sin bästa kompis Vincent som han har kännt sen han var pytteliten och sen andra barn som bor på gatan :) Istället för att behöva hålla mig i handen varje gång vi ska gå utanför dörren för att de kommer bilar i hög hastighet så kommer han kunna springa ut på våran egen gräsmatta och leka :) Jag & Johan kommer få ett eget sovrum (kommer inte ihåg när vi hade de sist), jag kommer få inreda ett fint barnrum till Lucas (som jag har längtat efter att få göra sen han låg i magen) och vi kommer ha ett gästrum som senare kommer bli ett barnrum till pyret i magen! 

Kommer bli lite uppdateringar här på bloggen då och då om flytten och renoveringen i huset. Johan har vart i huset nästan varje dag i maj och renoverat massor! Badrummet ska göras om helt med nytt golv, nytt på väggar, handfat, toa & badkar mm. Vardagsrum & hall ska få nytt golv, nytt på väggarna & måla tak. Köket ska också få nytt golv, målat tak och nytt på väggarna + ny bänkskiva, handtag på luckor och diskho. Sovrummen kommer också göras om men de kommer vi ta ett i taget senare när vi flyttat in. Just nu är det badrummet som är viktigast att få klart, det kommer (förhoppningsvis) bli klart nu i veckan. Det får Johan hjälp av våran kompis Marcus som bor på samma gata med. Sen har Johan även fått hjälp av sin pappa med att riva tapet i hall & vardagsrum + att måla tak & grundmåla väggar. Badrummet blir klart först och sen när vardagsrum och hall är klart så börjar vi med köket men de blir nog när vi bor där.  

Blev visst ett väldigt långt inlägg med bada text. Nu vet ni som orkade läsa igenom allt vad som händer hos oss just nu. Kommer lägga upp fler inlägg om renoveringen och flytten, och även liten bilder. 
(vi har inte gett upp drömmen om en liten gård, måste bara hitta den som känns helt röt först! De här huset blir mellansteget från lägenhet till gård)



Kommentarer
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥

snart kan grabbarna bus leka varje dag :D

2012-05-16 @ 11:31:54
URL: http://www.melissasprinsar.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback