Min graviditet och förlossning!

När fick du reda på att du var gravid? 4 December 2008

 

Blev det en chock? Åt p-piller så det var ju inte planerat, men jag hade känt på mig att det var något annorlunda ett tag innan jag gjorde testet.


Hur gammal var du? 18 när jag blev gravid, 19 när Lucas föddes.

 

Hade du mycket halsbränna? Ja ett tag hade jag det.


Spydde du mycket? Nej, ingenting.


Var det någon favoriträtt som ändrades? Köttfärssås var jag inte så sugen på, men glass åt jag jättemycket av.


Hade du foglossning? Lite.

 

Hade du sammandragningar? Ja, en del på slutet.

 

Ditt sf mått som störst? Minns inte.

 

Har du fått bristningar? Ja, hade inte fått någonting i stort sett när jag gick in i vecka 40 så jag trodde inte att ja skulle få. Men när jag gick över tiden så fick jag en del.


Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag trodde att det var en flicka, men det blev en pojke :)

 

Vad hoppades du på? Spelade ingen roll, bara en frisk bebis.


Hade du mycket vätska i kroppen? Lite kanske, inget som jag märkte iaf.


Hur mycket gick du upp i vikt? 18 kg..


Hur ser du på graviditeten idag? Bra, en otroligt häftig upplevelse.

 

 

Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Skulle vart skönt om det hade gått lite fortare än vad det gjorde och att jag hade klarat av att äta någonting under tiden. Men annars gick det väldigt bra, det blev ju inga komplikationer och jag behövde knappt sys. Tyckte att det gick snabbt när krystvärkarna väl startade så förutom att det tog lång tid innan de startade så hade jag en bra förslossning!

 

Gick du över tiden? Ja, nästan 2 veckor..


Födde du för tidigt? Nej.


När började din förlossning? Hade värkar hela dagen lördagen den 18, men inga starka eller regelbundna. Vid 9 på kvällen så blev dom starkare och regelbundna och sen åkte vi in vid 12 på natten.


Hur lång tid tog det? Från att jag fick regelbundna värkar till att Lucas kom så gick det nästan 20 timmar.


Hur mycket var du öppen när ni kom in? Ca 3 cm


Vad tyckte du var jobbigast? Att det tog så lång tid, eftersom jag inte hade sovit på länge och inte kunde äta någonting under tiden så hade jag inte så mycket energi kvar på slutet.


Var du rädd för något? Nej.


Grät du? Gjorde jag nog någon gång när jag var riktigt trött, men har inget större minne av det.

 

Skrek du? Ja, skrek nog en del under krystvärkarna.


Tog du nått smärtstillande? Ja, epidural och lustgas.


Blev du sydd? 5-6 små ytliga stygn.


Dragen med sugklocka? Nej


Hur många var inne i förlossningsrummet? 2 barnmorskor och Johan.

 

Hade du någon nära med dig? Johan

 

Hur stor var bebisen? Han vägde 4290 gram och var 54 cm lång.

 

Blev det en pojke eller flicka? Pojke


Vad fick den heta? Lucas Johan


Hur ser du på förlossningen idag? Lång, men en häftig upplevelse.


Var allting värt det? Ja det var det verkligen!! ♥

 

 

 

Utmanar alla andra mammor som läser att göra denna lista!


Kommentarer
Postat av: Lina

Provade boyfriend-jeansen på H&M på Överby så där finns dom iaf, har inte tittat här.

2010-02-02 @ 10:20:36
URL: http://www.adperpetuum.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback