Långfredagen 29/3 - Köpa hund!

På fredagen (29/3) var jag piggare igen, medicinen mot halsfluss hade hjälpt så jag hade ingen feber och kände mig lite mer levande igen jämfört med dom senaste dagarna. Hade dock fortfarande ont i halsen och var vääldigt trött, men skönt att känna att det gick åt rätt håll. Innan jag blev sjuk så hade vi bestämt att vi skulle iväg och kolla på valpar, så eftersom jag inte hade någon feber längre så åkte vi iväg som vi bestämt. 

Vi har pratat om att skaffa hund väldigt länge, men har inte velat skaffa hund när vi fortfarande bodde i lägenhet. Nu har vi bott i huset i snart ett år och kände att det var ett bra tillfälle att köpa hund. Jag är ju mammaledig så jag är ju hemma på dagarna och Johan ska ha lång semester under sommaren så vi kände att det skulle passa bra att träna en valp nu. 

Ras var inte så svårt att komma överens om, jag har länge velat ha en Flatcoated retriver och när Johan läste om den rasen så fastnade han också för den. Så vi hittade en uppfödare som hade hållt på med uppfödning av den rasen sen -88 och han hade leveransklara valpar vid rätt tidpunkt. Det var 7 tikar & 1 hane i den kullen, 4 tikar kvar som inte var tingade och det var just tik som vi ville ha. Så vi åkte och tittade. Först pratade vi en stund med uppfödaren, sen fick vi träffa alla 4 valparna tillsammans ute på gården. Gick upp en sväng i skogen så att vi fick se hur dom lekte tillsammans. Fick vi även träffa mamman till valparna. Sen gick vi upp i skogen igen, då med en valp i taget för att se vilken vi fastnade för. Det var inte heller så svårt, visst var alla 4 väldigt fina men det var något som gjorde att både jag & Johan fastnade för samma valp.

Efter det gick vi in i huset och pratade ännu mer, skrev på papper och gick igenom massa saker. Blev även bjudna på god fika, Lucas var överlycklig. Han hade sprungit runt i skogen och lekt med alla valparna, det var superroligt tyckte både han och valparna. Eftersom valparna var leveransklara så fick vi ta med våran lilla valp med en gång. Det var ju långfredag så vi var bjudna på mat hos barnens farmor & farfar, så vi åkte direkt dit. Pratade med uppfödaren om att åka dit istället för hem nu när valpen följde med, men han tyckte inte att det var något problem eftersom hon ändå skulle sova väldigt mycket under kvällen efter allt som hänt under dagen.

Bilresan gick bra, Iza (som vi döpte henne till i bilen) låg i mitt knä. När vi kom fram till svärföräldrarna så kissade hon ute, kollade runt lite inne och sen somnade hon på sin filt som hon fick med från uppfödaren. Vi åt god mat och efterrätt, barnen fick påskägg och lekte massor. Sen sov vi där den natten, Johan tog Iza under natten och det hade gått jättebra, hon hade sovit. 

Några mobilbilder från dagen




Kommentarer
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥

hon är ju så fin! =)

2013-04-24 @ 13:07:08
URL: http://www.melissasprinsar.se/
Postat av: Sara

Hon är ju bara så underbart söt! Jag älskar också flat.
Vi skaffade med hunden medan jag var mammaledig (med William) Kändes som ett väldigt smart drag :)

Svar: Ja dom är väldigt fina! :) Jo det känns lättast att ta det nu när jag ändå är hemma och Johan ska ha lång semester. Krävs ju väldigt mycket tid när man har hund, speciellt i början :)
Sofia Welin

2013-04-24 @ 15:11:04
URL: http://glamina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback