Måndag 15/10 - Första inskolningsdagen

Har inte hunnit skriva om det på bloggen tidigare, men nu har Lucas fått plats på förskolan här där vi bor :) Så smidigt att det ligger så nära, kan knappt bo närmare dagis än vad vi gör för vi ser dagiset från vårat hus. Igår var det första inskolningsdagen och Lucas var väldigt glad när vi skulle gå dit. 

Måste säga att det är lite blandat att han ska gå på dagis nu. Det känns lite dumt/konstigt att lämna honom på dagis när jag ska vara hemma, för jag vill ju vara med min lilla kille så mycket som möjligt. Samtidigt så är det ju bra att jag kommer kunna vila en liten stund själv varje dag, lär behöva de nu när förlossningen kommer närmare & närmare. Sen så sökte vi ju dagisplatsen för Lucas skull, han har ju gått på dagis sen han var lite drygt 1 år och verkligen trivts med det. Jag vet att han behöver komma iväg och leka med andra barn och få aktiveras på ett annat sätt än vad han gör hemma. Så det kommer vara väldigt bra för Lucas att komma iväg en stund på dagarna, han kommer bara gå 15 timmar/vecka så det blir ju bara 3 timmar om dagen vilket känns lagom nu. För då kommer han iväg & får leka en stund samtidigt som vi ändå får mycket tid tillsammans hemma och sen får jag även liite egentid med bebis när han kommer. Så som sagt, lite blandat, men det kommer nog bli väldigt bra!

Tillbaka till måndagen & inskolningen. Jag ställde klockan första gången på myyycket länge, så vid halv 8 gick vi upp för att slippa stress. Lucas tyckte att det var konstigt när klockan ringde och fattade inte riktigt varför jag skulle gå upp innan han knappt vaknat. Jag brukar ju gärna ligga kvar en stund i sängen på morgonen eftersom jag sover så dåligt. Men han var iaf inte sen på att följa med upp och äta frukost. Jag lyckades iaf med en väldigt klantig sak redan innan frukosten, gick ut för att dra ner soptunnan till gatan eftersom sopbilen skulle komma. Sen när jag skulle gå in så drog jag igen dörren för fort och fastnade med foten under dörren och hela hälen skrapades upp med ett ganska djupt jack... Fy satan vad ont det gjorde, kunde knappt gå på foten och grinade som en tok. Lucas skulle hämta plåster till mig för då skulle jag inte ha ont längre sa han, min sötnos! ♥ Lyckades iaf få på en kompress & massa tejp eftersom det inte räckte med ett plåster och sen var det ju bara att bita ihop och fixa frukost. Haltade runt och fixade det som skulle göras innan vi skulle iväg. 

Vi skulle vara på dagis klockan 9, Lucas var väldigt glad och skulle bära sin väska själv. Jag fick ta foppatofflorna i regnet eftersom ja inte fick på nån annan sko, jäkligt kallt va de.. Vi kom fram till dagis och Lucas fick sin plats i hallen där han kunde hänga sina kläder. Sen visade fröken runt oss och Lucas började leka direkt. Jag satte mig i soffan och pratade med en av fröknarna och Lucas skulle kolla på ALLA saker som fanns där. Han höll lite koll på mig men han gick med några av barnen in i dockrummet och lekte en bra stund utan att ens kolla vart jag var. Sen hade dom lite fruktstund innan alla gick ut och lekte. Vi var där till 11 och sen gick vi hem igen. Det gick väldigt bra, Lucas trivdes bra direkt och hade roligt. 

Lucas somnade direkt när vi kom hem och jag vilade i soffan. Sen blev det en lugn eftermiddag med film mys & läsa böcker. Både jag & Lucas var rätt sega. Till kvällsmat kokade jag risgrynsgröt och efter maten gick Lucas med pappa ut i garaget och grejade. Han fick en träbit, hammare, spik, skruv, tång & skruvmejsel så han var väldigt nöjd. Jag låg inne i soffan & kollade på tv så länge, gick bara ut en snabb sväng när det var dags för Lucas att lägga sig. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback