En kort version av förlossningen

Onsdagen den 21/11 hade jag gått 15 dagar över i graviditeten med Kasper, vilket var ännu längre än vad jag hade gått när jag väntade Lucas. Vi hade fått en tid för igångsättning, så vi åkte och lämnade Lucas hos hans mormor på morgonen. Sen åkte vi vidare till NÄL, var där strax före 10. Hade tid kl 10 och fick komma in ganska fort. Började med att göra CTG, jag kände själv inga tecken på att förlossningen skulle starta. Efter att jag legat med CTG en stund så kom det in en läkare och gjorde en undersäkning som visade att jag var öppen 3 cm. 
 
Därefter fick jag välja om jag ville åka hem igen för att se om det startade av sig själv snart eller om jag ville att dom skulle sätta igång det med en gång. Jag valde, såklart, att dom skulle sätta igång det, ville inte vänta längre! Så vi gick över till förlossningen och fick ett rum där, dock skulle det dröja en halvtimme-timme innan dom hade tid att sätta igång min förlossning för dom hade mycket att göra just då. Så vi passade på att gå iväg och äta lite lunch, tänkte att det var lika bra eftersom vi inte visste när vi kunde äta igen. Hyrde även bilstol när vi ändå var runt på sjukhuset. 
 
När vi kom tillbaka till rummet så fick jag byta om till deras "sexiga" kläder. Klockan 1 tog en BM hål på hinnorna, så rann det ut massa vatten. Sen låg jag i sängen med en stor binda och det kändes som om jag kissade på mig hela tiden, läckte ju lite vatten hela tiden. Ganska snabbt började jag känna starka sammandragningar som kom & gick. Värkarna började bli starkare & tätare, men inte värre än att jag kunde andas igenom dom. Jag växlade mellan att gå runt i rummet och vila i sängen. Klockan 3 satte BM in värkstimulerande dropp på mig och efter det tog det verkligen fart på förlossningen. Värkarna kom mycket tätare väldigt snabbt efter att jag fått droppet. 
 
Till en början låg jag och andades igenom värkarna som blev starkare och starkare. Senare började jag använda lägsta nivån på lustgasen, men bara under värkarna. Ca 17.40 undersökte BM mig och då var jag öppen 7 cm, och värkarna var väldigt intensiva så hon frågade om jag ville ha epidural som jag hade fått med Lucas. Men medans vi väntade på att läkaren som skulle ge mig bedövningen skulle komma så började jag få krystvärkar. Så ca 10 minuter efter förra undersökningen gjorde BM en undersökning till som visade att jag hade öppnat mig från 7 cm till 10 cm. Jag hann alltså inte få nån epidural (vilket nog var lika bra) för sen gick det väldigt fort, krystvärkarna var väldigt starka och 18.15 kom våran efterlängtade lillebror ut! ♥
 

Kommentarer
Postat av: Lisa Larsson

Kul att läsa om förlossningen och se alla underbara bilder på Lucas och Kasper tillsammans :) Längtar efter att få se lille lillebror nu och träffa er alla på jul :) Ses på Miras kalas den 26:e :) Kram

Svar: Ja det ska bli kul att träffas, var längesen nu! :) Kram
Sofia Welin

2012-12-04 @ 10:59:41
Postat av: Lina - Mamma till Ellie och Devin

Vad skönt att det gick så fort ändå, även om det kanske inte kändes så just då mitt i dom värsta värkarna ;)

Svar: Ja det var vääldigt skönt att det gick så fort!! Med Lucas låg jag ju 19 timmar med regelbundna värkar och även oregelnundna värkar ett tag innan de.. Så dom 5 timmarna som de tog nu (från att värkarna började när dom tog hål på hinnorna vid 1 till att han var ute 18.15) kändes som att det gick väldigt fort :) Dock så var det inte lika kul vid halv 6 när värkarna var som värst, eftersom värkarna kom så jäkla tätt av droppet jag fick så hann jag knappt andas mellan kändes de som.. :P Men den här förlossningen var ändå mycket lättare än med Lucas!
Sofia Welin

2012-12-11 @ 20:59:23
URL: http://www.familjendanielski.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback