Vecka 13

Som ni ser nedan så är jag nu i vecka 13 (12+2).

Den 1 mars gjorde jag ett posetivt graviditetstest! Några dagar efter jag gjort testet så började jag må illa, mådde illa i stort sett hela dagarna i typ 2 veckor. Var inte hungrig eller sugen på nåt alls då, åt bara lite för att jag visste att jag behövde få i mig nåt. Men jag slapp iaf spy, klarade mig med att ligga med illamående..

Sen avtog illamåendet ganska mycket, det kunde komma någon gång om dagen en liten stund men inte hela dagarna som tidigare. Istället blev jag sjukt trött.. Jag orkade ingenting typ.

Dom flesta dagarna i flera veckor har bestått av lugn morgon & mys i sängen med Lucas framför tv.n fram till 9. Sen frukost och så har jag lämnat Lucas på dagis vid 10 för att han ska få leka av sig. Hem igen och ligga i soffan och vila/sova tills hämting på dagis vid 2-3. Hem igen och leka/mysa lite med Lucas innan Johan kommer hem och fixar maten. Ligga i soffan och kolla tv fram till 21 då jag stensomnar i sängen (även om jag sovit på dagen).'

Jag har ju orkat iväg en stund någon dag ibland då och då och träffat familj och vänner. Men inget avancerat. Det har blivit lite bättre med tröttheten nu, men jag är fortfarande tröttare än vanligt och orkar inte hur mycket som helst. Dagen efter modevisningen till exempel var jag helt slut. Hoppas på att jag blir piggare och piggare nu så att jag orkar hitta på saker med Lucas i vår!  

Var på första besöket på mvc den 10 april och alla prover såg bra ut. 






Vecka 13: 27 apr - 3 maj 2012
Vecka 13
Kroppen: Nu börjar den andra delen av graviditeten och känslan av att vänta barn har ofta infunnit sig. Du känner dig lite lugnare, då största risken för missfall är över.
Det är rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Nu brukar illamåendekänslorna och den värsta tröttheten avta. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att skilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket troligt att det är just fostret som rör sig.
Tänk på att ta hand om dig själv och vila lite extra. Arbete och fysisk aktivitet är helt ok, men undvik stress.
Fostret: Benvävnad skapas och revben kan ses på ultraljud. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och fostret börjar röra på bröstkorgen som om det andades, men syret kommer genom blodet. Att fostret tränar att andas i vatten är bra för lungorna, från samma ögonblick barnet kommer ut och navelsträngen klipps av så måste andningen fungera perfekt. Vattnet trycks ut ur lungorna precis vid förlossningsögonblicket och från att vara vattenvarelse börjar barnet andas luft genom munnen och näsan. Hos flickorna finns nu miljoner ägganlag i de omogna äggstockarna och pojkarna börjar bilda manligt könshormon.

Kommentarer
Postat av: Malin

Massa grattis till ännu ett litet underverk! :)

Har ni planer på att flytta innan den lilla kommer? :)

2012-04-29 @ 09:51:17
Postat av: Lina

Vad skönt att illamåendet ändå gav med sig så fort men tröttheten är inte att leka med den heller. Känns ju dumt att ligga hemma och sova när barnen är på dagis men samtidigt är det guld värt att dagis finns då, och ungarna har det trots allt bättre där än hemma med sin trötta mamma :) Den värsta tröttheten blir ju oftast bättre efter ett tag också.

Du får försöka föda 6 november, inte bara för att det är min födelsedag utan mer för att det är flaggdag i Sverige :)

2012-05-01 @ 21:31:42
URL: http://familjendanielski.blogg.se/
Postat av: Sandra, mamma till Novalie och Milton.

Mys<3

2012-05-02 @ 18:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback