Första besöket på Mvc för andra gången

Idag hade jag en tid på mvc, har samma barnmorska som när jag var gravid med Lucas. Hon är riktigt bra så jag ville ha henne igen :) Jag & Lucas tog bussen upp och var där halv 10, hade tid klockan 10 så vi va lite tidiga. Men det gjorde inget för tjejen som hade tiden före mig hade inte kommit så jag fick komma in tidigare. Lucas lekte med bilar medans jag & Rosa pratade. När jag hade fått lite papper och hon hade skrivit in mig i datorn så fick jag gå till en annan bm som skulle ta några tester på mig. Så fort vi kom in i rummet där vi skulle ta prover så började Lucas storgråta, har ingen aning om varför.. Han va jätteledsen och ville bara gå därifrån, vet inte om han kanske kände igen något typ stolen eller nåt från när vi tog blodprov på honom när han va sjuk. Men när han satt i mitt knä och bm började känna på min arm så slutade han gråta, då var det istället lite spännande när hon satte ett band runt min arm.

Bm hittade inget bra ställe i någon av mina armar att ta blod från.. Så när hon provade på ett ställe så kom det ingenting, men när hon tog ur nålen så kom det massor.. Så fick hon prova i andra armen istället, det gick lite bättre där. Men när hon hade tagit 3 rör så blev jag helt yr.. Har aldrig blivit så för mig förut när jag har gjort blodprov.. Fick även lämna urinprov och alla tester såg bra ut! Så när jag hade pratat med Rosa lite till så skulle vi ta bussen hem. Men jag kände att jag behövde äta nåt eftersom jag va yr, så vi gick in på ica och köpte varsin banan och en kexchoklad som vi delade på.


Jag är iaf i vecka 12 enligt sista mens. Så Rosa räknade ut att bebisen är beräknad 6 maj, men det kan ju ändras sen efter ultraljudet! :)



Vecka 12 (från gravid.se)

Ditt barn är ca 60mm långt från huvud till stjärt och vikten är omkring 18g. Barnets huvud blir rundare i formen och hon eller han ser mer och mer ut som ett människobarn från topp till tå. De inre organen fortsätter att utvecklas, speciellt hjärnan. Fingrar och tår har delat på sig och skelettet blir allt hårdare. Könsorganen börjar formas i enlighet med fostrets kön.

Hypofysen som sitter på hjärnans undersida, börjar producera hormoner och stämbanden börjar bildas. Barnet rör sig alltmer i livmodern och kan le, rynka pannan och suga på tummen. Matsmältningssystemet klarar nu att tillgodogöra sig glukos (socker) och navelsträngen transporterar näring och avfallsprodukter mellan moderkakan och barnet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback